Hoe verschilt “dropping out” van uitsluiting, en “drop out” van burn-out? Voor vele kunstenaars is “uit de kunstwereld stappen” een veelvoorkomende keuze die volgt uit de afwijzing van standaard werkprocessen, van dominante overtuigingen en opvattingen, of zelfs van de stedelijke omgeving en bijhorende lifestyle en consumptiepatronen.

Deze tentoonstelling verkent het fenomeen “dropping out.” In een verlaten tentoonstellingsomgeving, beschilderd in de kleurschalen van zonsopgang, ochtend, middag, schemering en nacht, zijn twee geluidswerken hoorbaar. Aan de ene kant is er een audioscript te beluisteren via draadloze hoofdtelefoons; aan de andere kant speelt een muzieksoundtrack vrijelijk in de zalen, waar ook hier en daar woorden te lezen zijn die verwijzen naar dropping out.

Het script, geschreven door Sarah Demeuse en Wendy Tronrud, vraagt welke krachtvelden -economisch, gender, ras, institutioneel, geografisch- ons begrip van dropping out bepalen. Wat kunnen we leren over onze modellen van productiviteit en leven in relatie tot de “dropout”? In de opname worden voornamelijk vrouwen besproken, in het post-1968 tijdperk. Drie stemmen bestuderen en bevragen de factoren en de terminologie die de “dropout” omringen.

De soundtrack van de tentoonstelling werd gemaakt door Mario García Torres, in samenwerking met de muzikant Sol Oosel. García Torres voert sinds lang artistiek onderzoek naar kunstenaars en muzikanten die zich hebben teruggetrokken uit de mainstream of een stedelijke context hebben verlaten. Voor deze tentoonstelling creëert hij een geluidswerk geïnspireerd op dropout kunstenaars en woestijnlandschappen.

In de loop van deze tentoonstelling zijn Grace Ellen Barkey, Andrea Éva Győri en Johanna Tengan uitgenodigd om live interventies en performances te maken. Raadpleeg de kalender voor een schema van deze evenementen. Daarnaast zal er nog een evenementenprogramma tijdens de tentoonstelling plaatsvinden.

—Downloads