'Kunst is elitair’, is een veelgehoorde beschuldiging tegen de kunst. ‘Smaakterreur’ door ‘zogenaamde deskundigen’, waar niemand op zit te wachten. ‘Burgers liggen altijd dwars als het om kunst gaat’, is een veelgehoord wantrouwen van de andere kant. Daarom zouden kunst en inspraak volgens sommigen ‘onverenigbaar zijn’. Deze editie van Rotterdam Cultural Histories vertelt een heel ander verhaal. Aan de hand van drie voorbeelden laat TENT zien hoe Rotterdammers de beelden in hun stad koesteren, ervoor lobbyen en actievoeren, en ze desnoods adopteren. Ze zoomen in op ‘Jan Gat’ (de volksnaam voor Ossip Zadkine’s Verwoeste stad), ‘Kabouter Buttplug’ (de geuzennaam voor Paul McCarthy’s Santa Claus) en ‘De Witte Bollen’ (Cellen van Hans van der Plas). Uit de schat aan emoties, meningen, nieuwsberichten en concrete acties rondom deze beelden maakten we een selectie. Voor de verandering is daarbij niet het perspectief van de kunstenaars of de beleidsmakers maar dat van de betrokken stadsgenoten als leidraad genomen.
Rotterdam Cultural Histories is een samenwerkingsproject tussen Witte de With Center for Contemporary Art en TENT, waarmee sinds 2014 de gemeenschappelijke wortels van deze twee instellingen, beide gehuisvest in dit gebouw, worden verkend en raakvlakken tussen de programma’s worden getoond.
Deze presentatie kwam tot stand met inbreng van:
Peter Buisman, Stichting De Witte Bollen
Jeanne Hoogendoorn, Vereniging de Binnenweg
Dees Linders en Sannetje van Haarst, SIR
Caro van der Pluijm en Siebe Thissen, BKOR