Mediatechnologie, automatisering, CCTV en uiteenlopende soorten schermen zijn alomtegenwoordig. Het zijn de cultureel en politiek geladen kaders waardoor we de werkelijkheid zien, maar die de realiteit ook steeds meer vertroebelen of zelfs overnemen.

Met the king, the door, the thief, the window, the stranger, the camera transformeert Judy Radul de tentoonstellingsruimte in Witte de With in een dynamische filmset voor live beeldproductie waar de poëtische en sociale impact van deuren, ramen, in- en uitgangen wordt onderzocht met haar multi-camera, live-feed ‘present system’, de ruggengraat van de tentoonstelling. Het gedrag van de bezoekers wordt gestuurd en gevolgd door camera’s waarvan de bewegingen ingegeven worden door eerder opgenomen filmmateriaal. De architectuur van de ruimte ontvouwt zich in de combinatie van meerdere gezichtspunten. the king, the door, the thief, the window, the stranger, the camera creëert een ‘architectuur van de lens’, waar de doorgangen en zichtlijnen van de derde verdieping van Witte de With dienstdoen als media die de werkelijkheid vormgeven.

Sleutelstuk van de tentoonstelling is een door Radul samengestelde en ontworpen publicatie waarin onderzoeksmateriaal zoals historische referenties, architecturale schetsen en tekstfragmenten door dichters en filosofen als Francis Ponge en Georg Simmel samengebracht wordt. Tentoongesteld op een automatische paginadraaier, wordt het boek doorlopend live gefilmd en al inzoomend en heen en weer bewegend ‘gelezen’. Het aldus gegenereerde beeldmateriaal wordt live uitgezonden op schermen in aparte ruimtes binnen de tentoonstelling. Gezien door de cameralens onthullen zich gaandeweg zowel de boekinhoud als de ruimtelijke werking van de tentoonstelling.

—Downloads