Op de vooravond van onze twee nieuwe tentoonstellingen, Art In The Age Of…Asymmetrical Warfare en Bit Rot door Douglas Coupland, nodigen we kunstenaars, ontwerpers, onderzoekers en schrijvers uit van gedachten te wisselen over vraagstukken die voortvloeien uit hun praktijk en onderzoek. De conversaties stippen onderwerpen aan van de rekrutering in Europa door Daesh (ook bekend als Islamitische Staat, IS), tot het vergaren van (digitale) informatie, van de infrastructuur van oorlog tot de impact van financiële technologieën.

James Bridle is in gesprek met curator Adam Kleinman (hoofdredacteur, WdW Review) en vertelt hoe hij als schrijver, programmeur, kunstenaar en activist geheime processen van de oorlog blootlegt, zoals drone surveillance, gecensureerde overheidsdocumenten en informatie inwinning.

Femke Herregraven bespreekt met Natasha Hoare (associate curator, Witte de With) de gevolgen van wereldwijde financiën, informatica en geopolitiek binnen hedendaagse conflicten. In haar werk onderzoekt Herregraven welke nieuw fysieke middelen, routes en waardesystemen moderne financiële technologie en infrastructuur creëren.

Kunstenaar Navine G. Khan-Dossos duikt met wetenschapper Alexandra Bradford in diens onderzoek naar de ongekende stroom van buitenlanders naar Syrië en Irak, met een bijzondere aandacht voor de werving van vrouwen voor de Daesh zaak. Khan-Dossos’s eigen parallelle verkenningen en haar daaropvolgende reeks schilderijen, Convert, vormden de inspiratie voor haar twee muurschilderingen in Witte de With, die ook worden besproken. Daarnaast zullen beide sprekers een voorstel doen voor een gezamenlijk, toekomstig project, The Consorts of the Caliphate.

Yoeri Meessen (associate director, Witte de With) en kunstenaar, curator en theoreticus Mohammad Salemy bespreken de ruimtelijke en tijdgebonden dimensies van oorlogsvoering. Hun gesprek vertrekt vanuit het werk van Salemy dat momenteel te zien als onderdeel van Art In the Age Of…Asymmetrical Warfare, waarin archiefbeelden van de aanslag van 11 september tonen hoe deze gefragmenteerde gebeurtenis door verschillende nieuwszenders tot één mediaverhaal werd gevormd.

Kunstenaar Douglas Coupland en Samuel Saelemakers (curator, Witte de With) kijken naar de belangrijkste concepten achter de tentoonstelling Bit Rot en gaan onder andere in gesprek over de systematiek van verzamelen en afstoting, strategieën voor het filteren van informatie en de dubbelzinnigheden van logaritmische technologie.

Na Artists in Conversation, signeert Douglas Coupland zijn nieuwe publicatie Bit Rot.

—Ondersteund door

VFONDS