The Trouble with Monuments: a walk through memory lane.
The more history is contested the more the desire to remember, and other examples where form and content appear as opposites.
Sinds 1990 hangt een van de meest bekende en geliefde kunstwerken aan de gevel van het instituut, de openbare posterinstallatie van Ken Lum, getiteld Melly Schum Hates Her Job. Dertig jaar later keert Ken Lum terug als de eerste spreker van een nieuwe maandelijkse KEYNOTES-serie. Een serie die ruimte creëert voor de stemmen van kunstenaars en het publiek uitnodigt om met opvallende en invloedrijke creatieve denkers van over de hele wereld in gesprek te gaan. De serie wordt gehost in de multifunctionele ruimte MELLY van Witte de With. Een ruimte waarvan de naam is afgeleid van het werk van Ken Lum. Het programma wordt gemodereerd door Monika Szewczyk, directeur van De Appel Art Center, vanwege haar kennis van Lum's praktijk, opgedaan tijdens haar functie als hoofd publicaties bij Witte de With, en als landgenoot tijdens de jaren 90 en 2000 in Vancouver.
Het evenement valt ook samen met de publicatie Monument Lab: Creative Speculations for Philadelphia (Temple University Press) co-redactie door Ken Lum en Paul M. Faber, waarbij de activiteiten van de in Philadelphia gevestigde openbare kunst- en geschiedenisstudio Monument Lab worden samengebracht.
De activiteiten in MELLY worden ondersteund door Stichting Droom en Daad.