Naeem Mohaiemen
M
M
Naeem Mohaiemen

Naeem Mohaiemen werkt aan The Young Man Was, een reeks films die revolutionair links in de jaren ’70 verkennen. Zijn hoofdrolspelers vertonen vaak miskenning, uitmondend in ‘toevallige Trojaanse paarden’, met tragische gevolgen (van Japanse kapers die ‘solidariteit’ afdwingen bij het vliegveld in Dhaka tot door migranten aangelegde pijplijnen die veranderen in PLO “vrijwilligers”). Ongeacht de mislukkingen is Naeems visie op de mogelijkheden van een solidair internationaal links front voorzichtig optimistisch. Zijn andere projecten verkennen fenomenen als grenzen, oorlogen en thuishoren, met als meest recente voorbeeld Volume Eleven, flaw in the algorithm of cosmopolitanism (South / documenta 14 journal), over de onfortuinlijke bewondering van zijn oudoom voor het Duitse militaire systeem. Historicus Afsan Chowdhury (wiens dagboek als inspiratie diende voor The Young Man Was) schaarde werk van Mohaiemen, Yasmine Saikia, Dina Siddiqi, Nayanika Mookherjee en Bina D’Costa samen als de ‘tweede golf van geschiedschrijving’ over Azië. Mohaiemen is PhD-kandidaat in Antropologie aan de Universiteit van Columbia.