Usha Seejarim is geboren in 1974 in Bethal, Zuid-Afrika en woont en werkt momenteel in Johannesburg, Zuid-Afrika. Seejarim is een conceptuele kunstenaar en beeldhouwer met een praktijk die is gebaseerd op haar interesse in de representatie van gender en vrouwen, en een fascinatie voor het alledaagse door middel van huishoudelijke en gevonden objecten. Ze werkt in verschillende media, van foto- en video media, en maakt assemblages die tot uiting komen in zowel sculpturen als afbeeldingen. Voor haar eerste solotentoonstelling in Europa heeft Seejarim een nieuw oeuvre gecreëerd met acht sculpturen en één grote installatie. Haar vertrekpunt was geïnspireerd op de Latijnse term Vesica Pisces [Vessel of the Fish] wat letterlijk vertaald visblaas betekent. Deze beschrijving verwijst naar een amandelvorm, een symbool dat ontstaat als resultaat van een overlapping van twee overeenkomstige cirkels, elk gecentreerd op de omtrek van de ander. Seejarim gebruikt deze ovale vorm om de vrouwelijke identiteit als moeder, seksueel en als heilige te onderzoeken.

Seejarim neemt bestaande voorwerpen en herschikt ze in een nieuwe vorm. De verandering is een structurele transformatie van betekenis en functie van het object. Door te werken met objecten als wasknijpers, houten bezems, strijkijzers en dienbladen in hun veelvoud, creëert Seejarim een lichamelijke vorm door de ophoping, waardoor de functie van de objecten nutteloos is en toch esthetisch aantrekkelijk. Hoewel haar uitingen repetitief zijn, belichten ze thema's over huishoudelijk werk, vervreemding en de onzichtbaarheid van het geslacht. Haar werk legt op kritische wijze de structuren bloot die inherent zijn aan onze cultuur waarin vrouwen als zwak worden gepresenteerd. Voor Seejarim vertegenwoordigt het vrouwelijk lichaam de plaats van weerstand en constructie van nieuwe subjectiviteit. Terwijl de kwestie van vrouwelijke subjectiviteit constant aanwezig is in haar werk, onderzoekt Seejarim de complexe spanning van ondergedompeld te worden in de dagelijkse rituelen van huishoudelijke taken en tegelijkertijd ook het verlangen om te ontsnappen.

Dit is de eerste tentoonstelling van de kunstenaar in Nederland. De tentoonstelling is samengesteld door gastcurator Tumelo Mosaka en gecoördineerd door Wendy van Slagmaat-Bos.