De deelnemers van Studium Witte de With Class of ’17 nodigen u uit voor Where do we meet: How (not) to be seen?, een try-out event met presentaties van fotograaf Esther Hovers en performancekunstenaar Frans van Lent. Ook zal er live een groepsperformance ontwikkeld worden die de deelnemers van dit evenement gezamenlijk uit zullen voeren.

In hoeverre wordt ons gedrag beïnvloed door de toenemende aanwezigheid van mediatechnologieën zoals surveillancecamera’s, automatisering en schermen? Hoe beïnvloeden verborgen camera’s bijvoorbeeld de manier waarop wij door ruimtes bewegen? Hoe oefenen deze technologieën invloed uit op de wijze waarop wij ons gedrag vormgeven in de publieke ruimte? En hoe kunnen we manieren bedenken om ongezien en onopgemerkt te blijven, in een tijd waarin onze levens grotendeels gemedieerd worden door het scherm en de lens? Samen met gastsprekers Esther Hovers en Frans van Lent nemen wij deze vragen als uitgangspunt om de implicatie van surveillancecamera’s – en de notie van zichtbaarheid als geheel – op onze relatie met de ruimte te onderzoeken.

Fotograaf Esther Hovers zal een lezing geven over haar eigen praktijk waarin zij zich focust op hoe macht en controle uitgeoefend worden binnen en door de publieke ruimte. In haar lezing zal ze ingaan op haar gebruik van cameraperspectieven, waarmee ze verwijst naar surveillancetechnologieën en naar de organisatie van menselijk gedrag in de publieke sfeer die hiermee vastgelegd wordt.

Performancekunstenaar Frans van Lent zal beginnen met een introductie op zijn huidige praktijk, waarin de notie van “onopgemerkt” blijven in publieke ruimtes centraal staat. Hierna zullen wij gezamenlijk deelnemen aan een “onopvallende” performance die ergens in het centrum van Rotterdam uitgevoerd zal worden. Door letterlijk samen te bewegen door de publieke ruimte, hopen we de relaties tussen publiek en privé, gezien en ongezien, opvallend en onopvallend te onderzoeken.

Dit evenement reageert op de tentoonstelling Judy Radul - the king, the door, the thief, the window, the stranger, the camera die momenteel te zien is bij Witte de With. Hierin heeft kunstenaar Judy Radul de tentoonstellingsruimte getransformeerd in een dynamische filmset voor live beeldproductie waar het gedrag van bezoekers gestuurd en gevolgd wordt. De expositieruimte verandert hiermee in een podium dat constant doorkruist wordt door bezoekers.

Programma

11:15 - 11:45: Rondleiding door de tentoonstelling van Judy Radul
12:00 - 12:30: Lezing Esther Hovers
12:30 - 13:00: Introductie Frans van Lent
13:00 - 14:00: Instructies and groepsperformance
14:30: Gezamenlijke evaluatie

Voor reserveringen

Dit Class of ’17 evenement wordt georganiseerd als een try-out en wordt daarom aangeboden aan een beperkt aantal bezoekers. Actieve deelname en betrokkenheid vormen een belangrijke basis voor de onderzoekende aard van dit programma. Van alle deelnemers wordt verwacht dat zij aan het eind van het programma deelnemen aan een groepsevaluatie. Als je wilt deelnemen aan dit Class of '17 try-out evenement, stuur dan een e-mail naar [email protected] met daarin een korte toelichting over jezelf en je interesse in dit programma.

Over Witte de With Class of ‘17

Studium Witte de With Class of ’17 is een peer-to-peer gedreven, educatief initiatief van Witte de With Center for Contemporary Art. Elk jaar onderzoekt een selecte groep studenten van partnerinstellingen gezamenlijk de mogelijkheden van kunst en kunsteducatie om een brug te slaan tussen het werkveld en de curricula in het hoger onderwijs. De deelnemers vormen een co-programmeringsteam van en voor studenten, dat een rijk overzicht wil krijgen van de culturele en politiek ecologie van onze tijd.

Class of ’17: Holly Benfield (Erasmus Universiteit Rotterdam), Victoria Douka-Doukopoulou (ArtScience Interfaculty Den Haag), Jim van Geel (Reinwardt Academie), Aleid de Jong (Universiteit Leiden), Nia Konstantinova (Erasmus Universiteit Rotterdam), Amy Pickles (Piet Zwart Instituut), Joyce Poot (Universiteit Leiden) en Martina Tosi (Willem de Kooning Academie).

Over Studium Witte de With

Class of ’17 maakt onderdeel uit van Studium Witte de With, het hoger onderwijs platform voor kunst en theorie van Witte de With Center for Contemporary Art. Studium Witte de With dient als katalysator om verschillende gebieden van kennis te overbruggen in het hoger onderwijs. Het presenteert lezingen, debatten, workshops, en andere programma’s in samenwerking met partnerinstellingen, om het programma stevig te verankeren in de curricula van academies en universiteiten.