Een uitgebreide tour rond een tentoonstelling van nieuw werk door Kapwani Kiwanga, samengesteld door iLiana Fokianaki.

Log op vrijdag 20 november online in voor een digitaal FORUM dat zich verdiept in de nieuwe werken in de tentoonstellingszalen van Kapwani Kiwanga, winnaar van de Prix Marcel Duchamp, 2020. In de stijl van een uitgebreide rondleiding door de tentoonstelling - elke zaal zal gastsprekers ontvangen die reflecteren op deze werken vanuit verschillende invalshoeken; van de artistieke praktijk, van de academische wetenschap, van de Winti spirituele praktijk, en van de muziek en genezende herbologie.

Het programma opent met een gesprek tussen Kiwanga en gastcurator iLiana Fokianaki, waarin wordt gereflecteerd op drie nieuwe kunstwerken die de zaden, bloemen en wortels verkennen die zich samen met vrouwen door de Atlantische slavenhandel hebben bewogen, en een muzikaal werk dat mediteert over de politieke urgenties van de zomer en de Black Lives Matter-beweging.

Vervolgens zal etnobotanicus aan de Universiteit van Leiden Tinde van Andel haar onderzoek en het artikel "How African rice ended up in the Surinamese forest" (Hoe Afrikaanse rijst in het Surinaamse woud is terechtgekomen) inleiden, waarin haar studie naar de traditionele marronrijst en zijn West-Afrikaanse wortels wordt besproken. Weven tussen DNA-tracering en orale geschiedenis van Andel spoort bepaalde rijstkorrels op naar een dorp in West-Ivoorkust. Hoewel de precieze herkomst van meer dan 200 andere Marron rijstsoorten onbekend is, zijn velen genoemd naar de vrouwen die de rijst in hun haar hebben gevlochten en zo het voortbestaan van gemeenschappen die op de vlucht zijn voor de slavernij en de plantages hebben veiliggesteld.

Tot slot zullen de verpleegstersleraar en Winti-priesteres Marian Markelo haar ritueel gebruik van bloemen, zaden en wortels, waarvan bekend is dat ze verbonden zijn met de Westkust van Afrika, bespreken. Markelo staat bekend als spiritueel leider en had de eer om het nationale slavernijmonument in het Osterpark Amsterdam ritueel in te wijden. Zij beschrijft Winti als "een filosofische en religieuze uitdrukking uit Suriname die is ontstaan tijdens de slavernij".

Tijdens de cameratournee tussen de werken en de zalen zal muzikant en genezer Pricilla Motman oriëntaties, beschrijvingen, rituele reacties en indrukken over de beleving van de tentoonstelling en haar werken met ons delen. Montman is de oprichter van MAWUMB, een voorouderlijk genezingsproject dat de belichaming van de vrouwelijke essentie bij de wortels zoekt.

Dit FORUM is mede georganiseerd door Research and Programs Manager Vivian Ziherl, en Programmamaker Collectief Leren Jessy Koeiman, als onderdeel van een serie experimenten met virtuele en offline programmering die onderzoeken hoe we samen kunnen komen temidden van fysieke afstand.