Recentelijk heeft de intrede van 'artistiek onderzoek' een centrale plek ingenomen binnen het kunstonderwijs, om nieuwe, uitdagende vormen van onderzoek te bieden aan scholieren naast het traditionele, geschreven verslag. Maar wat ís artistiek onderzoek? Kun je onderzoeken door te doen, door te proberen, door te experimenteren? Hoe scheppen we ruimte om tijdens het gehele onderzoeksproces te kunnen leren? En hoe kun je als docent gebruik maken van inspirerende methoden en voorbeelden uit de praktijk, om de nieuwsgierigheid en interesse van leerlingen in onderzoek aan te wakkeren?

Kunstenaars gebruiken vaak hun artistieke manieren van werken als onderzoeksmethodes - of het nu gaat om muzikanten, theatermakers of videokunstenaars. Deze kunnen helpen om meer ruimte te vinden en nemen voor creativiteit in het onderzoeksproces. In een middagbijeenkomst voor docenten voortgezet onderwijs leren we van Veerle Spronck, onderzoeker aan Maastricht University, over de voordelen van verschillende methodes en de mogelijkheden die deze bieden tijdens verschillende fases in het onderzoeksproces. Na een introductie over artistiek onderzoek, en hoe kunstenaars dit in de praktijk toepassen - of dit gewoon doen - denken we in een workshop samen na over hoe deze onderzoeksmethodes in de klas te gebruiken zijn.