De catalogus Charlemagne Palestine GesammttkkunnsttMeshuggahhLaandtttt verschijnt aansluitend bij de gelijknamige tentoonstelling die plaatsvond bij de Kunsthalle Wien (18 september tot 8 november 2015) en Witte de With Center for Contemporary Art (29 januari – 8 mei 2016).

GesammttkkunnsttMeshuggahhLaandtttt, een solotentoonstelling met performer, geluids- en beeldend kunstenaar Charlemagne Palestine, presenteert diverse werken uit het oeuvre van de kunstenaar, waaronder vroege videowerken, sculpturen, schilderijen, installaties en geluidsopnames. Charlemagne Palestine werkt vanuit een zeer persoonlijk universum van rituelen, bedwelming en sjamanisme. In de afgelopen vier decennia werkte de kunstenaar met een scala aan media om experimentele muzikale composities, fysieke performances en, in latere jaren, beeldend werk te creëren dat gekenmerkt wordt door speelgoedbeesten. Voor Palestine gelden vooral teddyberen als krachtige sjamanistische totems, die hij liefkozend Divinities, oftewel goddelijke wezens, noemt.

De kern van de tentoonstelling bestaat uit een concertvleugel, die beschouwd kan worden als het hoorbare hart van de tentoonstelling, en een nieuwe grootschalige versie van de zogenaamde God-Bear Museum Model, dat dient als een ontwerp voor een nieuw soort museum waar muziek en performance evenzeer welkom zijn als schilderkunst. Ook zijn in de tentoonstelling Palestine’s unieke muziek- en geluidsannotaties te zien, een ruime verzameling werk op papier, waarin de kunstenaar geluid naar beeld vertaalt.

Deze nieuwe catalogus documenteert GesammttkkunnsttMeshuggahhLaandtttt en bevat een interview tussen Charlemagne Palestine en Luca Lo Pinto, curator bij de Kunstahhel Wien, alsook een essay door Jay Sanders, Performance Curator bij het Whitney Museum of American Art, waarin Palestine’s werk doorheen de jaren geanalyseerd wordt. Deze publicatie wordt uitgegeven door Witte de With Publishers en Sternberg Press namens Kunsthalle Wien.