Op welke wijze manier ben je betrokken bij de kunstwereld? Ben je met een bepaalde kunst-‘scene’ verbonden? Wat zou de meest productieve pek zijn om je werk te presenteren? Met wat voor soort curators werk je graag en waarom? Wat betekent de kunstmarkt voor je werk? Wat is volgens jou de functie van centra voor hedendaagse kunst? Wat zou je ze graag zien presenteren? Deze zeven eenvoudige en open vragen zijn gesteld aan iedere kunstenaar die sinds begin 2006 aan het programma van Witte de With heeft deelgenomen.

In de publicatie wordt gereflecteerd op de onderwerpen die het afgelopen anderhalf jaar aan de orde zijn geweest in het programma, zoals de plek voor de kunst en de rol van de kunstinstelling. Er wordt stilgestaan bij de ideeën achter de getoonde werken en de makers krijgen een stem:

“Wij houden van curatoren die ons afschermen van bureaucratie”
Iain Forsyth en Jane Pollard

“Ik zou mijn werk tonen in een schoenendoos, mits de situatie zich er voor leent”
Martin Boyce

“De kunstwereld is als een slang die zijn staart inslikt”
Tuan Andrew Nguyen

“De taak van een kunstcentrum is om de voorhoede (nee, serieus) de voorhoede te zijn van culturele productie. Wat dat ook betekent en hoe vervelend dat ook mag zijn”
Matias Faldbakken