Michael Stevenson is geboren in Nieuw-Zeeland en woont en werkt momenteel in Berlijn, Duitsland; zijn thuisbasis sinds 2000. Zijn experimentele kunstpraktijk combineert beeldende kunst met historisch onderzoek, waarbij hij het snijvlak van economie en theologie verkent. Hij heeft zich decennialang vooral gericht op de verschillende stadia waarin dit kruispunt materieel gekristalliseerd is en ideologisch tot uiting komt. Aangezien het om zijn werk gaat, duiden deze "stadia" zowel de fysieke platformen aan, zowel privé als openbaar, als de fasen in een leerproces of, als alternatief, een bepaalde historische periode.

Stevenson staat vooral bekend om zijn grootschalige kunstinstallaties en ambitieuze sculpturen. Tijdens de creatie van de werken, de "boneyards", gebruikt hij materiaal uit tijdschriften en archieven. Hij werkt ook regelmatig samen met wetenschappers en ingenieurs, evenals met personen waarvan de mondelinge geschiedenissen nog niet breed gecommuniceerd zijn. Omdat Stevenson's kunstwerken te maken hebben met macro-systemen, zoals: economische theorieën voor het beheersen van de inflatie in de economie, scholing en pedagogische modellen, en bijvoorbeeld de duivel zoals beschreven in religie; is zijn artistieke perspectief geografisch gezien grenzeloos. Een enkel project kan conceptuele thema's en historische gebeurtenissen bevatten die het Midden-Oosten met Midden-Amerika verbinden, maar ook een experimentele leeromgeving in Californië verbinden met een praktijkgemeenschap in Neurenberg of Genève, waar de kunstenaar jarenlang als kunstprofessor heeft gewerkt.

Maar zelfs als Stevenson macro-systemen onderzoekt, geeft hij altijd de prioriteit aan micro-narratieven. Inderdaad, het hoofdonderwerp van Stevenson's werk is gericht op geloofssystemen. Maar de lens waardoor deze systemen worden bekeken, of de stem van de personages die hij in zijn werk betrekt of figureert, zijn ontvankelijk en kwetsbaar voor nieuwe ideeën. Ze zijn tegelijkertijd gelovig en trouw, en ook nieuwsgierig of sceptisch. Ze experimenteren en falen. De kunstwerken van Stevenson zijn in staat om de emoties uit te drukken die door zowel systemen als mensen worden gemobiliseerd, en in hun ontmoeting ook nieuwe emoties losmaken.

Zijn tentoonstelling bij Witte de With presenteert werken uit belangrijke projecten van de kunstenaar uit het afgelopen decennium, en wordt gepresenteerd door Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst en Het KW Institute for Contemporary Art in Berlijn, waar in 2021 een grotere iteratie van de tentoonstelling zal worden geopend.

Dit is de eerste tentoonstelling van de kunstenaar in Nederland.