Witte de With presenteert de eerste solotentoonstelling in Nederland van Margaret Salmon.

Margaret Salmon (1975, New York, USA) maakt filmische portretten waarin poëtische en documentaire elementen met elkaar zijn verweven. Inzoomend op een aantal individuen in hun eigen omgeving, geven de films in een rustig tempo een minutieus beeld van het dagelijks leven, waarbij met subtiele grandeur universeel menselijke thema’s worden aangestipt. In haar eigen woorden “Het zijn de fantoomverhalen achter de dagelijkse routine die mij raken”.

Geïnspireerd door Russische en Amerikaanse propagandafilms vanaf de jaren veertig, portretteert Salmon de alledaagse strijd van gewone mensen. Ze construeert documenten die staan voor bepaalde karaktertypen en klassen in een sociale context. Vaak speelt muziek een centrale rol in haar werk en in haar techniek grijpt ze terug op experimentele stromingen uit de filmgeschiedenis zoals de Nouvelle Vague, het neorealisme en de Cinema Vérité.

Salmons recente film Ninna Nanna (2006) is een studie van het moederschap. Drie jonge Italiaanse moeders staan centraal in een werk dat de discrepanties blootlegt tussen hun werkelijke rol en de wijze waarop die altijd is geïdealiseerd in de kunst en de politiek, van de klassieke madonna tot de films van Italiaanse regisseurs als Rossellini. Peggy (2003) is een subtiel portret van een oudere dame die door haar huis en tuin loopt en ondertussen het refrein van de gospel Amazing Grace zingt. Haar breekbare stem lijkt niet te passen bij de doelbewuste wijze waarop ze de dagelijkse klusjes in en rond het huis opknapt. Hierdoor ontstaat een indruk van aanvaarde eenzaamheid die ook aanwezig is in de film Ramapo Central (2003). Deze film volgt de dagelijkse routine van een "doorsnee" Amerikaanse vrouw: op haar werk als telefoniste, tijdens de aerobicsles en terwijl ze zich thuis op de veranda in het zonnetje koestert. Zo nu en dan neigt de film naar het tragikomische, maar Salmon wordt nergens agressief of opdringerig. Zorgvuldig balancerend tussen intimiteit en eerbiedige afstand, weet ze een laconiek maar ook ontroerend portret te schetsen dat zowel sober als poëtisch is.

De tentoonstelling is samengesteld door Zoë Gray en Nicolaus Schafhausen.

Bij de tentoonstelling Margaret Salmon verschijnt een gelijknamige publicatie, met bijdragen van André Bazin, Raymond Carver, Zoë Gray, Nicolaus Schafhausen, Bina von Stauffenberg.
Prijs: 10 euro. ISBN: 978-90-73362-75-8

Activiteiten

Zaterdag 19 mei, 15:00 uur
Artist's talk: Margaret Salmon in gesprek met Frieze journaliste Polly Staple

Woensdag 4 juli, 20:00 uur
Voordrachten uit Amerikaans realistische fictie, waaronder teksten van Raymond Carver, John Steinbeck, Arthur Miller, John Cheever

Woensdag 25 juli, 19:00 uur
2 Italiaanse films over moederschap: Una giornata particolare (1977) van Ettore Scola en het klassieke Neo-realistische Roma Città Apertavan Roberto Rossellini (1946).

Zondag 19 augustus, 17:00 uur
Finissage met filmvertoning van Soy Cuba (1963-4) van Mikhail Kalatozov, een prachtige Sovjet propagandafilm die van invloed is geweest op Salmons werk. (filmduur: 2 uur)

—Ondersteund door

Met steun van de British Council