Smithson werd bekend met het ‘earthwork’ Spiral Jetty (1970). Zijn oeuvre wordt met name gekenmerkt door een continue innovatie, waarmee hij de grenzen van heersende opvattingen over kunst steeds wist te verleggen. Smithson deed dat door bijvoorbeeld het simpelweg verplaatsen van materialen in het landschap, tijdschrift uitgaven, dialezingen en uitgebreide architecturale projecten. Zijn artistieke praktijk is emblematisch te noemen, voor zowel het experimentele als het conceptuele karakter van de kunst van de jaren zestig, waar veel hedendaagse kunstenaars wederom inspiratie in vinden. Smithson was daarnaast een gedreven schrijver van vele beschouwingen en interviews die door hun kritische noot nog steeds ruimte voor verkenning bieden.

Peter Osborne (1958) is Professor of Modern European Philosophy en directeur van het Centre for Research in Modern European Philosophy, Middlesex University, London (1994- heden). Hij is redacteur van het tijdschrift Radical Philosophy (1983- heden). Hij is auteur van onder meer The Politics of Time: Modernity and Avant-Garde (Verso, 1995), Philosophy in Cultural Theory (Routledge, 2000), Conceptual Art (Phaidon, 2002) en Marx (Granta, 2005). Daarnaast publiceerde hij in Afterall, Art History, October en Oxford Art Journal en diverse catalogi zoals Manifesta 5 (San Sebastian, 2004), Time Zones (Tate Modern, 2004) en Zones of Contact (Sydney Biennial, 2006).