In het kader van zijn tentoonstelling heeft Mathias Poledna een filmprogramma samengesteld, Films with Music from Central Africa China Haiti Jamaica North America. Het programma omvat drie korte films: Peter Kubelka’s metrische film Adebar (1956), Maya Derens eigenzinnige bewegingsstudie Meditation on Violence (1948) en Poledna’s eigen minimale danssequentie Sufferers’ Version (2004), een aanvulling op zijn 16 mm film Version, die in de tentoonstelling te zien is. De avond wordt ingeleid door Nicolaus Schafhausen en Renske Janssen.

Adebar, Peter Kubelka, 1956, 16 mm, 69 sec.

Peter Kubelka’s Adebar, geproduceerd als reclamefilmpje voor een gelijknamig café, bestaat uit contrastrijke, zwart-witopnamen van dansende figuren. Van dit filmmateriaal worden slechts gedeelten gebruikt, gecombineerd met flarden Centraal-Afrikaanse muziek, allemaal volgens een reeks complexe regels die bepalen of en in welke volgorde deze stukjes in de film verschijnen. Zo is er een voortdurende afwisseling van positieve en negatieve beelden, waardoor een exacte constructie van beeld, beweging en herhaald geluid ontstaat.
Peter Kubelka (1934) is een van de centrale figuren in de Oostenrijkse experimentele filmwereld. Naast regisseur is hij musicus, theoreticus en medeoprichter van de Anthology Film Archives in New York en het Österreichisches Filmmuseum in Wenen.

Meditation on Violence, Maya Deren, 1948, 35 mm, 12 min.

Meditation on Violence van Maya Deren is een registratie van een reeks trainingsoefeningen die eeuwenlang in twee Chinese boksscholen – Wu-Tang en Shao-Lin – werden geoefend. De Wu-Tangschool van schaduwboksen, dat soms ‘binnenboksen’ wordt genoemd, is gebaseerd op filosofische concepten uit het Boek van Veranderingen en wordt gevolgd door het zwaardspel van de Shao-Lin. In een ongelijk oefengevecht, door Deren beschreven als ‘kubisme in de tijd’, volgen de bewegingen van de camera die van de speler, Chao-Li Chin. Naarmate zijn optreden intenser wordt, schakelt het geluidsspoor over van Chinese fluitmuziek naar Derens eigen veldopnamen van Haitiaanse trommelritmes.
Maya Deren (1917-1966) was een pionier van de Amerikaanse avant-garde cinema.

Sufferers’ Version, Mathias Poledna, 2004, 16mm, 6:30 min.

Sufferers’ Version is uitsluitend bedoeld voor vertoning in filmzalen en is gebaseerd op materiaal dat tijdens de opnamen van Version werd geschoten. In dit opzicht is de film zelf ook weer een versie. De titel verwijst naar het genre van de muziek die de beelden begeleidt: een Jamaicaanse Sufferers’ Song die eind jaren zeventig door Junior Delahaye werd opgenomen voor het in de Bronx gevestigde roots-label Wackies en begin jaren tachtig werd uitgebracht. Sufferers’ Version bestaat uit één lange, statische opname van een minimaal gechoreografeerd dansfragment dat een repetitie zou kunnen zijn maar net zo goed een cameratest of minimalistische musicalrevue.
Met dit filmprogramma onderzoekt Poledna opvallende overeenkomsten, verschillen met en verschuivingen binnen zijn eigen artistieke praktijk en stelt daarmee de wijze waarop wij inmiddels gewend zijn te kijken naar onze eigen culturele geschiedenis ter discussie. De avond wordt ingeleid door Nicolaus Schafhausen en Renske Janssen.

Locatie: Lantaren/Venster
Gouvernestraat 133, Rotterdam
Tel. 010-277 22 77
www.lantaren-venster.nl