Felix Gonzalez -Torres (1957 –1996, Cuba) was een beeldend kunstenaar die bekend stond om zijn minimalistische installaties en sculpturen waarin hij materialen zoals koorden met gloeilampen, klokken, stapels papier, of verpakte harde snoepjes gebruikte. In 1987 werd hij lid van Group Material, een groep kunstenaars in New York wiens opzet gebaseerd was op een samenwerkingsverband, in lijn met principes van cultureel activisme en gemeenschappelijke educatie. De meest doordringende interpretatie van het werk van Gonzalez-Torres ziet de processen die zijn werken ondergaan als metafoor voor het sterfproces. Daarentegen hebben ook velen zijn werk gezien als een representatie van de voortzetting van leven met mogelijkheid voor regeneratie (het vervangen van gloeilampen en het aanvullen van stapels of snoepjes). Andere interpretaties betreffen onderwerpen als publiek versus privé, identiteit en participatie in hedendaagse kunst.
Solotentoonstellingen van de kunstenaar waren onder andere Felix Gonzalez -Torres, Double. PLATEAU en Leeum, Samsung Museum of Art, Seoul, Zuid Korea (2012); Specific Objects without Specific Form, MMK Museum fur Moderne Kunst, Frankfurt, Duitsland, (2011); Specific Objects without Specific Form, Fondation Beyeler, Basel, Zwitserland, (2010), Wiels, Brussel, België (2010); Somewhere/Nowhere [Algún lugar/Ningún lugar]: Felix Gonzalez-Torres, Museo Universitario Arte Contemporáneo, Mexico Stad, Mexico (2010); Somewhere/Nowhere, Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires (MALBA) – Colección Constantini, Buenos Aires (2008); Felix Gonzalez-Torres: America, het Paviljoen van de Verenigde Staten, Giardini della Biennale, 52e Internationale Kunsttentoonstelling, la Biennale di Venezia [de Biënnale van Venetië], Italië (2007) en Felix Gonzalez-Torres: “Untitled” (For Jeff), Museo Alameda, San Antonio, TX (2007).