De Duitse kunstenaar Peter Piller geeft foto’s uit kranten en archieven een tweede leven. Wat op het eerste gezicht als saai of monotoon wordt ervaren, blijkt dan een schat aan ongekende verbanden en spannende betekenissen te bevatten. Piller, wiens werk voor het eerst in Nederland te zien is, toont de absurditeit van de normaliteit.

Opening, 18 november 2005, 16:30 – 17:30 uur, lezing av Peter Piller

Peter Piller verzamelt beelden die iedereen kent. Hij vindt ze in de leggers van regionale kranten of in het archief van een firma die luchtfoto’s van woonhuizen verkocht. Bevrijd van hun bedoeling lijken ze aanvankelijk niets meer te betekenen. Wanneer de kunstenaar ze opnieuw ordent en in reeksen onderbrengt, tonen ze in eerste instantie de clichés van de commerciële fotografie. Maar daarna worden nieuwe betekenissen en wonderlijke verbanden zichtbaar. Wat een detail leek, ergens aan de rand van een foto, zou het begin kunnen zijn van een verhaal. Een bijschrift als ‘steen des aanstoots’ of ‘het huis van de dader’ koppelt tientallen opnamen op een geheimzinnige manier aan elkaar.

—Met dank aan:

Frehrking Wiesehöfer Gallery (Cologne)
the City of Hellendoorn
the Province of Overijssel
Department of Art and Culture (KCO)
SKOR / Foundation Art and Public Space (Amsterdam)