Hoe zou je het Internet voorstellen; als machines met een eigen taal die ‘onze’ berichten verspreiden en opslaan; of verbeeld je juist de machtsverhoudingen en emoties die ontstaan vanuit deze berichten?

Als onderdeel van de tentoonstellingsserie Art In The Age Of… verkent Art In The Age Of…Planetary Computation de manier waarop kwantificering, telecommunicatie en andere immer groeiende informatiemiddelen de hedendaagse kunstproductie beïnvloeden, en tegelijkertijd hoe de hedendaagse kunst deze processen een spiegel voor kan houden.

De deelnemende kunstenaars onderzoeken de kloof tussen letterlijke infrastructuur – codes, machines, kabels etc. – en de subjectieve, sociaal-politieke interactie die door deze apparaten wordt beïnvloed.

De tentoonstelling komt niet alleen voort uit wat we dagelijks op onze computerschermen en in andere ‘zwarte spiegels’ zien, maar ook door wat er zich zowel voor als achter deze schermen afspeelt. In de reflectie op zowel object als subject, dient de volgende vraag zich aan: wat betekent het om ‘gescreened’ te worden?

Aram Bartholl’s Greetings from the Internet toont de typische papiertjes met handgeschreven of getypte Wi-Fi-wachtwoorden, door de kunstenaar afgedrukt als een reeks van ansichtkaarten.

Rossella Biscotti’s monumentale textielwerken bevatten patronen die gebaseerd zijn op recente volkstellingen van de stad Brussel; hiermee bevraagt het werk hoe statistieken en kwantitatieve analyses onze werkelijkheid weergeven.

Nina Canell bespreekt de beweging van informatie en weerstand via haar sculpturen, bestaande uit doorsnedes van telecommunicatie- en stroomkabels.

Nadat hem de toegang werd ontzegt door Google Inc, huurde John Gerrard een helikopter om een gedetailleerd fotografisch overzicht te maken van een Google-dataserver gebouw in Oklahoma, ook wel bekend als ‘data farm’, wat resulteerde in Farm (Pryor Creek, Oklahoma, 2015), een CGI simulatie van het gebouw.

Femke Herregraven onderzocht talloze brochures van investeringsbanken om de namen te traceren waaronder meer dan 60% van alle financiële effecten nu worden verhandeld via algoritmes.

De sculptuur Solaris Panel door Antonia Hirsch is opgebouwd uit vormen van zwart plexiglas die lijken op hedendaagse smartphones en notepads, maar ook op een Claudespiegel: een hulpmiddel voor kunstenaars uit de 17de eeuw.

De twee ‘hyperlink’ sculpturen van David Jablonowski bevragen de impact van hedendaagse big data ten opzichte van eerdere technologische verbeteringen zoals handmatige kopieermachines.

Navine G. Khan-Dossos creëert twee nieuwe muurschilderingen onder de titel My TV Ain’t HD, That’s Too Real. Deze gouache schilderijen evolueren gedurende de tentoonstelling, als reactie op berichten in de media over actuele gebeurtenissen in het Midden-Oosten.

John Menick‘s Biography of Anish Meta-Bhatt toont pagina’s van een fictieve biografie van de computer wetenschapper Dr. Anish Meta-Bhatt, de ontwikkelaar van de eerste computer die romans kan schrijven. Met iknowwhereyourcatlives.com visualiseert Owen Mundy meer dan 1 miljoen publieke foto’s van katten op een wereldkaart, die hij opgespoord heeft via de lengte- en breedtegraad coördinaten die zijn ingebed in hun metadata.

Trevor Paglen’s Autonomy Cube leidt al het WIFI verkeer van Witte de With over Tor, een wereldwijd netwerk van duizenden door vrijwilligers gerunde servers, relais en diensten die zijn ontworpen om gegevens te anonimiseren.

Lucy Raven‘s lenticulaire afdruk Hand moving at a walking pace is gemaakt op basis van een video die Raven opnam in een post-productie studio in Chennai (India), een van de vele outsource centra waar Hollywood-films worden omgezet van 2D naar 3D tegen sterk gereduceerde lonen.

Stephan Tillmans presenteert een serie foto’s van het moment waarop een analoge cathode ray televisie wordt uitgeschakeld; zodra het beeldraster wordt afgebroken, wordt het laatste beeld geabstraheerd naar elektromagnetische, geometrische golven.

Voor het werk After, About, With, heeft Julia Weist haar persoonlijke contacten, sociale media netwerken, en zoekmachine technieken ingezet in een poging om controle te krijgen over de online zoekresultaten voor de kunstenaar Haim Steinbach.

Art In The Age Of…Planetary Computation is het tweede deel uit Art In The Age Of …, een driedelige presentatieserie die de kunstproductie in de 21e eeuw onderzoekt. Art In The Age Of … loopt gedurende 2015, startend in januari met Art In The Age Of…Energy and Raw Material en sluit vanaf september af met Art In The Age Of…Asymmetrical Warfare.

Naast de prestaties door kunstenaars, is er een onderzoek blog gecreëerd. Deze blog zal de ontwikkelingen van de Art In The Age Of… tentoonstellingen in 2015 volgen en fungeert als een visueel naslagwerk rondom de thema’s van de kunstwerken: http://artintheageof15.tumblr.com.

—Ondersteund door

Het werk van Antonia Hirsch wordt getoond met de ondersteuning van de Southern Alberta Art Gallery.

—Downloads